Jun 05, 2019

Advanced Bionics tillkännager att deras HiRes™ Ultra 3D-cochleaimplantat har tilldelats Medtech Breakthrough Award 2019 för bästa medicintekniska lösning.

Valencia, CA, June 5, 2019 – Advanced Bionics (AB) tillkännager att deras HiRes™ Ultra 3D-cochleaimplantat har tilldelats Medtech Breakthrough Award 2019 för bästa medicintekniska lösning.
Det nya implantatet bygger på HiRes™ Ultra-plattformen och har utvecklats av AB:s interna forsknings- och utvecklingsteam. Det är ett problemfritt och smärtfritt val för användare som kan behöva genomgå MRI-undersökningar någon gång under sin livstid. Den nya multimagneten behöver inte avlägsnas kirurgiskt ens för högupplösta MRI-skanningar och det finns inget krav på huvudbandagering, vilket innebär att patienten kommer att kunna höra hela tiden.

"Vi är stolta och tacksamma över att få den här prestigefyllda utmärkelsen för bästa medicintekniska lösning", säger Victoria Carr-Brendel, PhD, Group Vice President Cochlear Implants (CI), Sonova. "Det är ett rungande erkännande av det uppfinningsrika och hårda arbete som människorna på Advanced Bionics har lagt ner de senaste åren. Den nya magnettekniken i våra Ultra 3D-implantat förbättrar livskvaliteten för många av våra CI-användare och gör MRI-skanning till en problemfri och smärtfri upplevelse."

Den innovativa multimagneten Ultra 3D kan justera sig efter MRI-enhetens magnetfält, oavsett hur patienten är placerad eller rör sig. Detta gör det möjligt för vuxna och pediatriska användare av cochleaimplantat att säkert genomgå högupplösta avbildningar, såsom MRI-undersökningar på 3,0 Tesla, utan kirurgi eller huvudbandagering, utan att känna smärta eller obehag och utan begränsningar för huvudorientering under MRI-proceduren.

MRI-undersökningar blir allt vanligare som ett diagnostikverktyg för en rad olika medicinska tillstånd. Innan utvecklingen av MRI-kompatibel CI-magnetteknik var användare och vårdpersonal tvungna att stå ut med att magnetfältet från MRI-maskinerna påverkade CI-magneten inuti användarens huvud, med vridmoment och efterföljande smärta som resultat. Även om dessa problem till viss mån hanterades med huvudbandagering och/eller noggrann inriktning av MRI-fältet i förhållande till cochleaimplantatet var det praxis att avlägsna magneterna vid MRI-undersökningar med hög upplösning. Detta krävde kirurgiska ingrepp och patienten kunde inte höra under ingreppet.

Med HiRes Ultra 3D utvecklade AB ny multimagnetteknik som är kompatibel med MRI-skanningar, vilket gör att CI-användare inte behöver oroa sig ytterligare vid eventuella nutida eller framtida hälsoproblem som kan kräva en MRI-undersökning. Multimagneten är dessutom konstruerad för att motstå upprepad exponering för MRI-procedurer utan förlust av magnetisk styrka eller rörlighet hos magnetkomponenterna.

Om Advanced Bionics

Advanced Bionics är en global ledare inom hörsellösningar för individer med grav till mycket grav hörselnedsättning som inte kan behandlas med hörapparat. Företaget grundades 1993 och är ett dotterbolag i Sonova Group sedan 2009. AB utvecklar banbrytande cochleaimplantatteknik som låter användare höra sitt allra bästa. AB gick tillsammans med Phonak med i företagsgruppen Sonova Group och startade ett samarbete som inte liknar något annat i branschen. Sedan dess har de innovativa ledarna i cochleaimplantat och hörapparater fortsatt att kombinera tekniker för att leverera nya, oöverträffade hörsellösningar.

AB har försäljning i mer än 50 länder och är känt för att utveckla kraftfulla och högteknologiska produkter. Företagets begåvade världsomspännande grupp av tekniska forskare och audionomer brinner för att samarbeta med patienter och audioner, arbeta med integritet och alltid verka för bästa möjliga funktion.

Om Medtech Breakthrough

Utmärkelsen MedTech Breakthrough Awards är en del av Tech Breakthrough, en ledande plattform för utmärkelser och utbyten inom global teknisk innovation och ledarskap. MedTech Breakthrough är ett fristående program som belönar framstående teknikföretag, produkter, tjänster och individer inom medicin och sjukvård. MedTech Breakthrough Awards skapar en plattform för att skapa uppmärksamhet omkring framsteg hos företag och produkter inom medicin och sjukvård. Utmärkelserna delas ut inom kategorierna Patient Engagement, mHealth, Health & Fitness, Clinical Administration, Healthcare IoT, Medical Data, Healthcare Cybersecurity med mera. Mer information finns på MedTechBreakthrough.com.

See the Press Release here

Mediakontakt